Terug naar begin van de pagina
Art. 1: Definities
- Drukkerij SK: Drukkerij SK cv, gevestigd te Hoek van Holland onder KvK nr. 72865407.
- Klant: degene met wie Drukkerij SK een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Drukkerij SK en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Terug naar begin van de pagina
Art. 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Drukkerij SK.
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Terug naar begin van de pagina
Art. 3: Prijzen
- Alle prijzen die Drukkerij SK hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen die Drukkerij SK hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Drukkerij SK te allen tijde wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Drukkerij SK niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Drukkerij SK vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Drukkerij SK, geldend voor de periode waarin zij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
- Indien partijen voor een dienstverlening door Drukkerij SK een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
- Drukkerij SK is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Drukkerij SK de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
- Drukkerij SK heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
- Voorafgaand aan de ingang ervan zal Drukkerij SK prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
- De consument heeft het recht om de overeenkomst met Drukkerij SK op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Terug naar begin van de pagina
Art. 4: Betalingen en betalingstermijn
- Drukkerij SK mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
- De klant dient betalingen achteraf binnen 8 dagen na levering van het product te hebben voldaan of binnen de vervaldatum van de factuur.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Drukkerij SK de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
- Drukkerij SK behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling danwel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Terug naar begin van de pagina
Art. 5: Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Drukkerij SK gerechtigd een rente van 1% per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Drukkerij SK.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Drukkerij SK zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Drukkerij SK op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Drukkerij SK, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Drukkerij SK te betalen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 6: Recht van reclame
- Zodra de klant in verzuim is, is Drukkerij SK gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
- Drukkerij SK roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
- Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Drukkerij SK, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
- De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.
Terug naar begin van de pagina
Art. 7: Herroepingsrecht
- Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat: a) het product niet is gebruikt; b) het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast; c) de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.); d) het product geen reis, vervoersticket, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding is; e) het product geen los tijdschrift of losse krant is; f) het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft; g) de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht.
- De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan: a) op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling; b) zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen; c) zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen; d) zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen.
- De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@drukkerijsk.nl, indien gewenst met behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Drukkerij SK, www.drukkerijsk.nl, kan worden gedownload.
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Drukkerij SK, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
- De kosten voor retourneren komen alleen voor rekening van Drukkerij SK indien de volledige bestelling wordt geretourneerd.
- Indien de aankoopkosten en eventuele overige kosten (zoals verzend- en retourkosten) volgens de wet voor terugbetaling in aanmerking komen, zal Drukkerij SK deze kosten binnen 14 dagen na ontvangst van het tijdige beroep op het herroepingsrecht, terugbetalen aan de consument, op voorwaarde dat de consument het product tijdig aan Drukkerij SK heeft geretourneerd.
Terug naar begin van de pagina
Art. 8: Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Terug naar begin van de pagina
Art. 9: Retentierecht
- Drukkerij SK kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Drukkerij SK heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Drukkerij SK.
- Drukkerij SK is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Terug naar begin van de pagina
Art. 10: Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Drukkerij SK te verrekenen met een vordering op Drukkerij SK.
Terug naar begin van de pagina
Art. 11: Eigendomsvoorbehoud
- Drukkerij SK blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Drukkerij SK op grond van wat voor met Drukkerij SK gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd kan Drukkerij SK zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien Drukkerij SK een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Drukkerij SK het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 12: Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Drukkerij SK, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
- Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Drukkerij SK het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan Drukkerij SK kan tegenwerpen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 13: Levertijd
- De door Drukkerij SK opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische bevestiging) heeft gekregen van Drukkerij SK.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Drukkerij SK niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Terug naar begin van de pagina
Art. 14: Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Terug naar begin van de pagina
Art. 15: Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Terug naar begin van de pagina
Art. 16: Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Drukkerij SK niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Drukkerij SK, bij gebreke waarvan Drukkerij SK niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
Terug naar begin van de pagina
Art. 17: Verzekering
- De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal: a) geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst; b) zaken van Drukkerij SK die bij de klant aanwezig zijn. c.) zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
- De klant geeft op eerste verzoek van Drukkerij SK de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Terug naar begin van de pagina
Art. 18: Bewaring
- Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige danwel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
Terug naar begin van de pagina
Art. 19: Garantie
- Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Drukkerij SK enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Terug naar begin van de pagina
Art. 19a: Zet-, druk- of andere proeven
- De opdrachtgever is gehouden de door hem al dan niet op zijn verzoek van de leverancier ontvangen zet-, druk- of andere proeven zorgvuldig op fouten en gebreken te onderzoeken en deze met bekwame spoed gecorrigeerd of goedgekeurd aan de leverancier terug te zenden.
- Goedkeuring van de proeven door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de leverancier de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden juist heeft uitgevoerd.
- De leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door de opdrachtgever goedgekeurde of gecorrigeerde proeven.
- Elke op verzoek van de opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs zijn inbegrepen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 19b: Afwijkingen
- Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model respectievelijk de zet-, druk-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis zijn.
- Bij een beoordeling van de vraag of afwijkingen in het totaal van het werk al dan niet als gering moeten worden beschouwd, wordt een representatieve steekproef uit het werk in aanmerking genomen, tenzij het individueel bepaalde zaken betreft.
- Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.
- Meer- of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal zijn toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen dan de volgende percentages: – oplage tot 20.000 eenheden: 10% – oplage van 20.000 en meer: 5%. Ten aanzien van meer- of minderleveringen van verpakkingsdrukwerk, etiketten en kettingformulieren is evenwel steeds een percentage van 10% toegestaan. Het meerdere of het minder geleverde aantal wordt in rekening gebracht respectievelijk verrekend.
- Ten aanzien van de kwaliteit en het gramgewicht van papier en karton worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt de afwijkingen die zijn toegestaan krachtens de tolerantienormen vermeld in de Algemene leveringsvoorwaarden van de Vereniging van Papiergroothandelaren. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.
- Afwijkingen in de overige door de leverancier gebruikte materialen en halffabrikaten die zijn toegestaan volgens de op de levering van deze materialen en halffabrikaten betrekking hebbende algemene verkoopvoorwaarden, worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt. De desbetreffende voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar van deze voorwaarden toezenden.
Terug naar begin van de pagina
Art. 20: Uitvoering van de overeenkomst
- Drukkerij SK voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Drukkerij SK heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
- De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Drukkerij SK tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Drukkerij SK tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Terug naar begin van de pagina
Art. 21: Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Drukkerij SK.
- De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Drukkerij SK de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Drukkerij SK redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Terug naar begin van de pagina
Art. 22: Duur van de overeenkomst
- Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.
- Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant Drukkerij SK schriftelijk in gebreke stellen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 23: Intellectueel eigendom
- Drukkerij SK behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Drukkerij SK (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Terug naar begin van de pagina
Art. 24: Geheimhouding
- De klant houdt iedere informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Drukkerij SK ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Drukkerij SK waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Drukkerij SK schade kan berokkenen.
- De klant neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheim houdt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie: a,) die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant. b,) die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Terug naar begin van de pagina
Art. 25: Boetebeding
- Indien de andere partij het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan verbeurt hij voor elke overtreding ten behoeve van handelsnaam een onmiddellijk opeisbare boete. a) is de andere partij een consument dan bedraagt deze boete € 1.000; b) is de andere partij een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 5.000.
- Daarnaast verbeurt de andere partij een bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Drukkerij SK waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 26: Vrijwaring
De klant vrijwaart Drukkerij SK tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Drukkerij SK geleverde producten en/of diensten.
Terug naar begin van de pagina
Art. 27: Klachten
- De klant dient een door Drukkerij SK geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Drukkerij SK daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen Drukkerij SK uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Drukkerij SK in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Drukkerij SK gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 28: Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Drukkerij SK.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Drukkerij SK ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Terug naar begin van de pagina
Art. 29: Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Drukkerij SK een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Drukkerij SK verschuldigd zijn.
Terug naar begin van de pagina
Art. 30: Aansprakelijkheid Drukkerij SK
- Drukkerij SK is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien Drukkerij SK aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
- Drukkerij SK is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien Drukkerij SK aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Terug naar begin van de pagina
Art. 31: Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Drukkerij SK vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Terug naar begin van de pagina
Art. 32: Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Drukkerij SK toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Drukkerij SK niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Drukkerij SK in verzuim is.
- Drukkerij SK heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Drukkerij SK kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 33: Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Drukkerij SK in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Drukkerij SK kan worden toegerekend in een van de wil van Drukkerij SK onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Drukkerij SK kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Drukkerij SK 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Drukkerij SK er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- Drukkerij SK is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Terug naar begin van de pagina
Art. 34: Wijziging algemene voorwaarden
- Drukkerij SK is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal Drukkerij SK zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Terug naar begin van de pagina
Art. 35: Overgang van rechten
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Drukkerij SK.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Terug naar begin van de pagina
Art. 36: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Drukkerij SK bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Terug naar begin van de pagina
Art. 37: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Drukkerij SK is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 05 september 2020.